Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Birthday Earth Day

EarthDay

Idag är det Jordens dag. Det tycker jag är lite trist. Det borde vara det varje dag.

Earth Day är ett initiativ tagit från amerikanskt håll. På senare tid har jag som en effekt av klimatförändringarna funderat på människans rätt att exploatera planeten. Jag har kommit fram till att innan miljön och klimatet blev ett uppmärksammat problem, levde människan som om det bara vore att ta för sig: inkomster men inga utgifter - det var ju inget problem, allt var i hyfsad balans, att det är var och ens rättighet att konsumera utan att återvinna, att resa enbart för lättjans skull, att bygga städer och vägar och tränga undan naturen.

Det handlar om det grundläggande: survival of the fittest. Men om nu människan är "the fittest" eftersom vi delar in oss i "männskor" och "djur" som om vi härstammar från olika håll. Varför kan vi inte hushålla och ta hänsyn? Är drivkraften att individens gener ska överleva så stark att den kommer att bli vårt fall?

Det finns sex miljarder människor på jorden. Matpriser stiger, Sverige källsorterar och slår sig för bröstet, men vår insats är egentligen bara något gult i Mississippi eller Nilen. Hela Sverige är bara som en medelstor Kinesisk stad, som det i sin tur finns många av.

Läste i morgontidningen om att årets Craaford-pris bland annat går till Edward Witten. En man som jämförts med Albert Einstein och forskat om materiens kvarkar och strängar: att all materia egentligen består av en rörelse i olika former - energi - inget annat. Så enkelt är det: allt är energi, men vi kan inte riktigt hantera den.

Nä, om man kunde foga ihop motivation och lite logik från Maslow, Darwin och Kotler, bör vi ha förutsättningarna för att kunna fira Earth Day även långtid framöver.


The grabbing hands grab all the can. All for them selves. After all, it's a
competetive world. Everything counts
med favoriterna Depeche Mode.

Kommentarer

Populära inlägg