Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Adjö påsk

adjopask

Då var det söndag fast det är måndag. I mitt förra inlägg glömde jag skriva att jag även borde hoppas att ingen går och blir sjuk, inte bara inte förkyld... I morse blev jag väckt av en illamånede son. Resten får ni räkna ut själva... Dagen har spenderats inomhus och jag har inte ens varit ute och slängt slasken. Tavlan gjorde den sjuke sonens mamma länge och väl efter att barnen tröttnat på innehållet i mammans pyssellåda, som i vanliga fall endast åker fram sen kvällstid.

Nåväl, nu mår han väl. Konstrundan i snöblaskregn med lunch på mysiga Hammenhögs Gästgivaregård med stekt sill och potatispuré. Smaskens.

Igår var vi i trädgården och satt ute i solen och åt lunch, det var dock fortfarande frost i skuggan. Solen fixade även det här mönstret - bilden i mitten - på fönsterbrädet i badrummet. Man blir allt lite mer religiös när det blir påsk. Jag vet i alla fall varför man firar påsk, det gjorde man inte på radion i torsdags på väg in till halvdagen på jobbet. Skrämmande.

Tack vare eller trots helgens mindre trevliga avslutning har vi idag missat två sammankomster med trevlig sällskap och god mat. Man blir i alla fall glad ändå av att lyssna på den här ljuvliga versionen av "What a wonderful world".

Sieben, acht, Guten Nacht.

Kommentarer

  1. Hoppas ni känner er kryare idag och att inte sjukan hoppat vidare i familjen... Fint foto!

    SvaraRadera
  2. Ja, det gör vi, Jessika. Tack för din hälsning!

    SvaraRadera
  3. Tack för att du hjäper till att hålla tummarna! Ju fler vi är desto bättre...

    Håller på att plocka ner mina påsksaker idag, känns inget kul med påsk längre...

    Kramis // AnCa

    SvaraRadera
  4. Hammenhögs Wärdshus lät mysigt. Läste att dom serverade råka på våren. Det är något jag aldrig ätit.

    SvaraRadera
  5. Kul att du tycker om vårt gästis och vår mat. Men du får inte kalla det "Wärdshus". Det är en gästgivaregård. Definitionen på gästgivaregård är att man haft kungliga privilegier. Hammenhögs Gästis har anor från 1693.
    Råka serverar vi från månadsskiftet maj-juni tills de är slut. Förra året räckte de bara juli ut. Så vi får väl ta hem litet fler.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg