Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Julegran och nyårsgrann

ryska


Snart är det dags att köpa en julgran. Jag hör till dem som gärna köper granen tidigt och slänger inte ut den i princip med julklappspappret. Och jag gillar de traditionella granarna framför kungsgranarna. I år ska vi ha en hög gran, en riktigt hög gran. För i år bor vi i ett hus där vi inte måste flytta bort fåtöljen för att få plats med granen, utan vi har högt i tak och öppet upp i nock på vissa ställen. Där ska den stå!

Febrilt har jag letat efter en stor zinkspann att fylla med sand och sätta granen i, men zinkspannar hör sommarsäsongen till. Men nästa jul då. Eller så får jag börja om på ruta ett och leta efter en trätunna istället.

Ryska dockor att hänga i trädet och aldrig vissnande blommor med ljus på körsbärsgren, båda från Oliver Bonas.

Oliver Bonas gör även andra saker än till hemmet, som en färgfull klänning med söt liten börs till nyår för den lite mer poppiga. Lite mer poppiga än jag då. Fint och färgglatt, men jag tröttnar nog efter att ha använt det en gång. Örhängena lockar dock, liksom namnet Tahiti earrings. Apan hjälper dig att blåsa naglarna när de är målade i sista minuten innan festen börjar.

oliver_bonas

Kommentarer

  1. Men Caroline, tidigt? Ni har ju inte köpt gran än! Vi har haft vår en hel vecka! ;-) Hoppas vi hinner ses i jul! /Petra

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg