Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Dagens omplanerade kalender

bakterier

Jag är synsk, även om det är högrisktider när det gäller vinterkräksjuka. När vi la oss för att sova sa jag till min man att vi får ha dörren öppen lite till, så att vi hör om barnen kräker. Vad hände bara ett par minuter senare? Vi har fått "Kräken" som jag lärt mig att det heter ibland de rutinerade i småbarnskretsar. Sonen hostar och hostar och mannen är förkyld och snarkar och snarkar. Så hur gott har jag sovit inatt? Men nu är det över för minstingen (och hon försöker hjälpa mig med att hitta de rätta tangenterna när jag skriver inlägget) och vi andra kan väl bara sitta och vänta.

Medan vi väntar ska vi bygga ihop Annas pepparkakshus med dekoration ur "Husets godiskorg", får se hur det slutar! Förra året kollapsade vårt pepparkakshus. Vi skrattade och skyllde på skit bakom spakarna, tills jag läste ett pressmeddelande från Annas pepparkakor. Där kunde man läsa att många pepparkakshus runtom i landet rasat samman på grund av den varma och fuktiga vintern. Klimatförändringar alltså.


Bild: Giant Microbes: Förkylning, Hosta och Influensa från Inreda.com (om de inte kommer självmant).

Kommentarer

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg