Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Barnlogik

solensmat

Allt som oftast blir man ordlös när barnen säger just vad de tänker och tycker är logiskt. Här kommer tre exempel från vecka, som jag inte kan låta bli att skriva ned för framtida glömska.

I tisdags åt vi middag hos mina föräldrar och tittade på Solens mat medans barnen drack välling. Men innan de somnade sa min lilla tjej, 2 år, något obegripligt för de andras öron om en italienska som talade om italienska delikatesser på TV:n som jag översatte med:

- "Hon gå till doktorn.
Varför det, undrar vi?
- "Hon pratar knasigt.


Behöver jag nämna att vi kommer att leva några minuter längre av det goda skrattet?

Vid frukostbordet sa min dotter att hon ville ha Kalle Anka på sin macka. Jag förstod att det var Kalles kaviar hon var ute efter... Samtidigt tittade min son i tidningen som jag läste och utbrast:

- "Titta mamma, boxhandskar!

Han tittade på reklam för skidhandskar.


Bilder: Olivgren övriga bilder från Goolge Images.

Kommentarer

Populära inlägg