Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Rene Magritte

magritte
Rene Magritte hör till en av de konstnärer jag gillar bäst. Hans verk är dock nästan på gränsen för vad jag tål när det gäller surrealism. Men han gör nästan verkliga bilder som får en att titta en extra gång eller att tänka till en extra gång och sedan småle. Då tänkter jag främst på tavlan med pipan som på svenska heter "Det här är inte en pipa", vilket man ju faktiskt kan tycka att det är. Men det är en bild av en pipa. Det är det.

I vårt öppna hus finns det faktiskt inte så många väggar att sätta upp tavlor på. Men en av hans verk ska jag nog ta att beställa via AllPosters och hitta en vägg att sätta ett spik i eller varför inte vid nattduksburdet?

Trevlig helg - ikväll är det barnfri fest och brunch i morgon.

Månträdet: Le Seize Septembre
Tavla med utsikt: La condición humana
Det här är inte en pipa: La Trahison des Images
Hus i skymning: The Empire of Light II
Lövträden: La belle Saison - gillar jag bäst av dessa fem

Kommentarer

  1. Jag såg utställningen på Loisiana i Danmark 1999. Det vår guide berättade var att just Hus i skymning är en tavla som skandinaver oftast inte fattar varför den är surrealistisk. Det kvällsmörka huset med en blå himmel = skandinavisk sommar. Men i övriga Europa var det en stor sensation. Gillar den skarpt och många andra av hans verk.

    Ångrar än idag att jag inte köpte ett Magritteparaply där. Svart på utsidan med molnhimmel på insidan. Dyrt, men å vad jag ångrar mig...

    SvaraRadera
  2. Intressant Marie, det visste jag inte om den upplevda skillnaden mellan skandinaver och de som bor längre söderut. Kul att veta.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg