Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Loppisfynd och "Bamboo chair" av Mats Theselius

forband

Idag har vi varit på auktion. Vi var på jakt efter fina gamla böcker att fylla hyllorna i vårt egna lilla bibliotek. Till ett bra pris. Vi kammade dock noll. Jag såg dock en vacker zinkbalja med fin patina. Diametern ar säkert en och en halv meter. Den hade varit perfekt som badbalja i trädgården under sommaren eller att hysa massor av taklök i trängsel. Men den följde inte med oss hem i alla fall...

Däremot hittade jag förra helgen en söt trälåda att förvara plåster och annat nödvändigt i på Lions loppis i ladan över gatan där vi ni bor. Dit kommer jag att gå så fort det är "varannan lördag".

Efter besvikelsen på dagens auktionen och ett Sibylla-besök senare, åkte vi vidare till en möbelaffär. Där har den en riktigt finavdelning. Så när jag såg den här snygga och väl designade stolen, brydde jag mig inte om att titta vilka siffror som dolde sig bakom det femsiffriga beloppet. "Bamboo King" var namnet och det är Mats Theselius som har döpt honom.

matstheselius

Kommentarer

  1. Vilken charmig låda! Det är så kul att springa på den där saken som känns så rätt. Roligt för dig att ha nära till godbitarna också då. Ha en fin vecka!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg