Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Fest i dagarna två

tarta

Nästa vecka fyller min dotter två år. Det firade vi idag med kalas för vännerna. Med oktober som födelsedagsmånad kan man nog alltid räkna med ett rätt stort bortfall: idag var det både förkylning och vattenkoppor. Men det betyder ju mer tårta till dem som kommer...

Idag blev det köpe-kakor och köpe-tårta. Jag hade även dukat fram lite grönsaker, men de blev uppätna innan kalaset börjat. Hela familjen var skyldig. Så egentligen ska man kanske satsa på fler minitomater, gurka och oliver så att det inte bara blir ett sockerkalas. När sonen fyller år och allt är uppackat i nya huset, så testar vi kanske det. Eller så väntar vi ännu längre, med tanke på att han i princip är avegan... (det hade jag inte planerat, men tji fick jag).

Vädret var så fint, så kalaset fortsatte utomhus med fiskedamm med ett och annat bottennapp i form av en liten stekpanna eller ett par simglasögon. Obetalbart att se barnens miner när det tror att de fiskat upp en godispåse, men så kommer det skräp istället. Taskigt? Nej, de skrattade.

Imorgon kommer släkten och då blir det trerätters. Mer säger jag inte, för min syster kanske läser ikväll på bloggen.

ljung

Kommentarer

Populära inlägg