Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Lunch, lunch, lunch

lunch

Nu äter jag inte gårdagens, förrgårdagens rester eller andra gottigheter till lunch. Utan jag bokar cykeln och ger mig ut på en sväng på stan istället. Idag handlade jag lite mat till en kommande kvällsfika med en annan mamma och hennes två barn (och oj, just det en kofta och ett par korta rutiga byxor också). Jag passade också på att köpa en sådan där trekantsmacka i trekantsförpackning och en färskpressad morotsjuice. Satte mig i höstsolen på en parkbänk med ett bråkande gåsgäng alldels vid mina fötter.

Jag konstaterade att det blev mycket skräp över. Igen. För det lilla jag fick för åttio spänn. Jaha, dags för lite matte: fem dagar i veckan, fyrtio veckor om året = 200 lådor och 200 plastflaskor. Sen har jag femtio kolleger. I en stad med flera 100 000 invånare. Åsså vidare.... Stopp!

Imorgon är de jag som tar med skrivbordsvattenflaskan ut och hemmagjorda mackor istället. Tänk vad mycket parmaskinka, mortadella, mozzarella, plommontomater och finbröd jag kan få för åttio spänn och så slipper jag skräpberget. Plus att jag vet jag får. Nåja, det kostar i skräp attt åka till affäern också, men det är mindre i förhållande till dagens "dagens".

Kommentarer

  1. Strax efter sex på morgonen; skulle bara kolla mejlen. En timma senare sitter jag fortfarande och klickar fram och tillbaka på din sida. Finns ju hur mycket som helst. Och vilka bilder. Och så läcker sen!!! En IKEA-klänning vill jag ha.

    SvaraRadera
  2. Vad glad jag blir! De är sånt här som inspirerar mig att skriva ännu mer och göra ännu fler bilder!
    Tack igen :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg