Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Tisdagstema: Grönt - grön middag

tisdagstema

Grönt är ett användbart ord i många andra sammanhang än enbart beskrivning av färg:

- att en nybörjare är grön
- att leva grönt och miljövänligt
- att någonting är grönt och ok
- att äta grönt och vegetariskt

Åt grönt gjorde vi på en libanesisk restaurang i Visby förra sommaren. Underbart god mat. De bar in fat efter fat efter fat. Det mesta var röror och allt var vegetariskt, så vi orkade äta upp det mesta.

Mormor och morfar var kvar i det hyrda huset, så vi hade barnfritt. När de dukade ut efter tre kvart, kommenterade de att "man brukar sitta länge med den här sortens mat". Ups. Av gammal småbarnsvana hade vi slängt i oss maten. Men gott var det!

Det är min tolkning av veckans tisdagstema.

Kommentarer

  1. Såg ju jættegodt ut. Ble sugen nu ja : )

    SvaraRadera
  2. Äta grönt - bra tolkning - jag hade inte en tanke på det... :)

    SvaraRadera
  3. Hej, måste titta in här även jag. Jättefin blogg!//M som i Minks från Ettbraliv

    SvaraRadera
  4. Det såg väldigt spännande ut på de där faten och i de där skålarna. Och din tolkning av grönt var klockren...

    SvaraRadera
  5. Julie K, Karoleen, jessica, lisa, minks och christina w: Tack ska ni ha!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg