Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Rapport från [Merrimekkeou] = Marimekko

marimekko

Semestern i Finland avslutade vi med fyra dagar i Helsingfors. I hotellets reception hittade jag ett litet litet turistblad i svart och vitt: Design District Helsinki. Jag valde ut några butiker av de 150 butikerna, gallerierna och restaurangerna under min "gå-själv-i-rask-takt-i-alla-Helsingfors-butiker-eftermiddag". Favoriterna var Artek, Nanso (tips från Weronica) och Marimekko.

Det verkade som om Marimekko-butikerna var målet med resan till Finland för alla amerikanare som var där. I varje Marimekko-butik fanns det amerikanare. I en satt en man och väntade på sin fru. Han pratade i walkie-talkie med en annan väntande man:

-"We're in the [Merrimekkeou]-store".
-"We're at [Staackmääns]". (Stockmanns ungefär lika med NK, KaDeWe och Macy's)
-"Ok, see you soon".

Kanske bra att införskaffa till nästa resa, en walike-talkie.

Jag hittade en haklapp till kusinbarnet och inspiration till rapporter att hänga på väggen i nya huset. Rapport, nytt ord för min del: tygets längd innan mönstret upprepar sig. Det lutar åt Puu kuutamossa. Puu betyder träd. Det andra vet jag inte, kanske Olivelund kan hjälpa mig där?

Förutom tyg på mitt klädstreck en kopp med inspiration från Helsingfors stadsliv och en skål med sagolikt mönster, Taika.

Gröna blad: Latvassa korkealla
Träd om natten: Puu kuutamossa - blå
Ännu en snygg mugg
Nordiska björkar

Svarta blad: Ro
Sagolika Taika
Gröna blad: Bottna
Trädsiluetter: Tuuli

Kommentarer

  1. Hejsan jag hade tidigare skrivit en kommentar till inlägget, men det blev tydligen blivit nåt strul...
    I alla fall skulle jag skriva att kuutamossa betyder " i månsken ".
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Tack för det! Ikväll har vi inget kuutamossa, men rätt så stjärnklart och en härlig augustikväll med syrsor som håller konsert i buskarna.

    SvaraRadera
  3. Nu blev jag genast sugen på att åka till Helsingfors. Det var evigheter sedan jag var där - då i yrkets vägnar - men en shoppingtripp låter mycket trevligt. Jag är ju - host - en aning förtjust i Nanso, så en hel butik låter som ljuv musik i mina öron :-)!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg