Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Minnen från Finland

Glöm inte att även låna sladden att föra över bilderna till datorn om du lånar en digitalkamera... Det har jag gjort nu och här kommer en snabbversion av semestern i Finland:

På flygplatsen i Helsinki:
Varm macka med ost och skinka - Finish Style.
finland_macka

I Åbo:
Dags för resesällskapet i form av Lego-gubbar att sova.
finland_gubbar

Skärgårdsö utanför Åbo:
Lågavlönade svenska bärplockare.
finland_bar

Nådendal:
Öga mot öga med mr. Moomin himself.
finland_moomin

Helsinfors:
Vacker berghäll i en park vid kusten.
finland_park

Saluhallen:
Snygga konserver med björn, älg, ren och ehh... tomten?
finland_burkar

Borgå:
På väg till en lekplats att rasta barnen på och för lunch: ostsoppa med renkött.
finland_borga

Torget i Borgå:
Jätteblåbär plockade i närheten av Tjernobyl - med tanke på storleken?
finland_blabar

Helsinki:
Tack för besöket- Jag kan varmt rekommendera en semester med barn i Finland!
finland_helsinki

Kommentarer

Populära inlägg