Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Hösten och jag längtar till Västindien

moj




Vi var på bröllop i helgen. Två-dagars-bröllop med brunch på söndagen. Trevlig tillställning! Just nu är brudparet på väg till Västindien.

Under förmiddagen har jag läst på ett par bloggar om iakttagelser om att hösten är här. Den har även börjat göra sig påmind hos oss, vi bor i princip så långt söderut man kan komma i Sverige. Mysigt. Men det kan ju dyka upp en och annan skön sensommardag.

Därför kan det passa bra med lite bilder från en paradisö i Västindien som min man och jag besökte, innan vi förlovade oss: St. Barthelemy eller kort St. Barth.

Sverige ägde faktiskt den ön i 94 år fram till 1878, då Frankrike fick köpa tillbaka den. I huvudstaden Gustavia finns flera gator med svenska namn. Det var väl dumt att vi sålde den?

Om du har vägarna förbi, så bara måste du besöka Eden Rock på stranden vid flygplatsen. Landningsbanan slutar på stranden och det är bara miniplan som kan landa där. Det är verkligen ett litet paradis. Där smakade jag min första mojito. Och inte har jag smakat någon godare sen dess.

Jag tittade på hotellets hemsida och nu har de utökat med flera olika varianter på mojito. Den görs bäst på Havana Club Rom. De två minsta bilderna är från hotellet där vi bodde, Le Tropical, de två stora från Eden Rock.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg