Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

En torsdagskväll i augusti

karlek

Imorgon är min sista dag på gamla jobbet. Då ska jag bjuda på kärleksmums. Ett tips från min mamma. En som slutade på hennes jobb bjöd på det. Och det var uppskattat = gott.

Jag hade hjälp i köket av mina barn. Innan vi blandade äggen med sockret, medan jag gav katten en äggula, knådade min son äggen med bara händerna.
"- Amen, mamma, så gör man när man bakar".

När sockret kommit i skålen, ringde telefonen:
"- Vad tysta barnen är."
Ja, det är man om man äter socker med pekfingret. Eller om man sitter och viker det utskrivna receptet.

Sen tog vi fram dammsugaren. Onödigt att stå i mjöl.

Smeten har provsmakats efter varje ny ingrediens som blandats i. Och ikväll har min dotter gjort det man bara gör en gång i livet: smakar på kakao. Resultatet blev i alla fall väldigt gott! Vi gjorde tre formar. Två stora bjudformar och en äta-direkt-form.

Bilder:
Syskonkärlek - samarbete främjar utdelningen
Resultatet och kaffe i min nya födelsedagsmugg - Ostindia +

Kommentarer

  1. Hihi. Jag känner igen varenda rad av vad du skriver. Det är konstigt att det över huvudtaget blir en kaka av allt provsmakande. Men jag tycker att det är härligt, det hör ju barndomen till. Fast måste väl erkänna att ibland är det lite störande.

    SvaraRadera
  2. Vad härligt!
    och vilken snygg kopp du har!

    SvaraRadera
  3. Kakan: Det är skönt att höra när andra känner igen sig i vad man emellanåt uppfattar som kaos.

    Nilla: Danke. OCh den är riktigt god at dricka ur. Gillar latte i vanliga fall, men här räcker en skvätt mjölk av någon lustig anledning.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg