Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Bygg in miljötänket från början och sollampan Sun jar

sunjar

Tänk så mycket energi vi egentligen skulle kunna spara. Förutom samåkning och lock på kastrullerna, finns det massor av situationer där vi kan dra ner på vår energikonsumtion:

  • En släckt lampa är bättre än än tänd. Även lysrör.
  • Köp vin från Europa.
  • Beställ tax free-varor till hemresan.
  • Bojkotta vatten på flaska.
  • Åk på bilsemester istället för flygsemester. Eller allra helst tåg- eller cykelsemester.
  • Ge bort eller sälj dina gamla kläder och möbler. Släng dem inte.

Sen tycker jag att man borde:

  • kunna ta tillvara värmen i allt hushållsvatten vi förbrukar innan det släpps ut i avloppet
  • införa lag på att värmen från servrar och datorer borde återvinnas istället för att kuvas med fläkt

Tänk efter och läs på! Det finns massa ställen där man kan spara energi. Vi är uppvuxna med att inte behöva tänka på det. Lär därför dina barn det från början så att det blir en naturlig del. Den som spar hon har. Ett helt jordklot.

Jag har hittat en rolig och miljövänlig lampa, Sun jar. Den är i alla fall miljövänlig som färdig produkt. Vet inte hur mycket energi den konsumerat på vägen till butikshyllan. Desingad av Tobias Wong. Lyser kanske snart upp tillvaron hemma hos oss.



Tillägg 19 september: Idag köpt jag lampan! Den är perfekt att ha som nattljus i barnrummet. Rolig dessutom. Så snart man släcker en lampa, så tänds den illa kvikt och tvärt om!

Kommentarer

  1. Åh vilken härlig blogg! Bokmärker direkt!

    SvaraRadera
  2. Bra att du bloggar om miljötänk!
    Många små saker man gör kan ju ha stor betydelse.
    Jag har mycket svårt att höra en vattenkran stå och rinna (tex finns det människor som när de borstar tänderna låter vattnet rinna) sånt kan jag bli nästan tokig över...

    SvaraRadera
  3. Susanne: Tackar. Din ser inte så tokig ut heller!

    Maria-jag blommar: Precis. Jag stänger av. Och även om man står och pratar med kylskåpsdörren öppen. Detaljer, men vi är många människor....

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Hittade hit via Solrosfrö. Gillar din blogg mkt och du har så fina collage.
    Hur gör du? Jag har fullt upp med att lägger in bilder o ta kort sedan får det räcka ;)
    Igår hade vi middagsgäster hemma. Dom hjälpte till med disken och hela tiden rann varmvattnet på högsta hastighet. Hu så hemskt!
    Jag fick stå brevid o diskret stänga av ;)

    SvaraRadera
  5. Photoshop! Filter, olika lagereffekter och nedladdade mönster och penslar. Detta ingår delvis i mitt jobb, att hantera bilder i Photoshop. Nåt av det roligaste jag vet!
    Tack :-)

    SvaraRadera
  6. Ja det er mycke man faktisk kan gjøra bare man tenker seg lite om : )

    SvaraRadera
  7. aj aj aj jag känner mig skykdig här, jag är inte så miljömedveten som jag borde...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg