Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Augusti - höstens vackra väntrum

augusti
Jag tror att augusti är årets vackraste månad. Det är fortfarande varmt, behagligt varmt. Allt i naturen är fullt utslaget och moget. Det måste vara ljuset som gör att augusti är en så vacker månad: sepiatoner färgar naturen. Det är speciellt på morgonen och innan skymning som jag lägger märke till naturens storslagenhet.

Det ligger även ett slags vemod över augusti. Allt har nått sitt crecendo och man vet att inom kort börjar det förfalla. Då gäller det att kunna njuta av stunden, utan att tänka på allt levandes förgänglighet.

Bilder från trädgården: mogen minimajskolv och en hand som just varit i sandlådan, rallarros-by-night med myra och skörd i form av tomater med tjockt skal och övermogen gurka. Min kamera är än så länge en Canon Ixus 50, men jag ska snart köpa mig en Canon Eos 400.

Kommentarer

  1. Jättefint skrivet! Precis så upplever jag augustimånad. Lyckans dej som snart ska köpa ny kamera....;)

    SvaraRadera
  2. Åja jag tycker høsten er jættemysig. Gillar september veldig godt. Oftast har vi fint væder och goda temp her då + alla færger som finnes i naturen.
    Jag har en Canon 400 D, den er suveren, så gled deg til du får den : )

    SvaraRadera
  3. Jag håller med dig, och jag gillar också augusti!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, det blir jag glad för! ♥

Populära inlägg