Fortsätt till huvudinnehåll

Utvalda

Odla brysselkål i pallkrage

De tog sin lilla tid på sig att börja utvecklas: de små huvudena på stammen. Det var inte förrän under hösten som jag kunde skönja dem. Nu är de så små och så få att jag knappt näns plocka dem! Jag har odlat dem i pallkrage och i kåltält hela sommaren. Det går hur bra som helst att vattna genom kåltältet, som egentligen är gardinen Lill från Ikea . De förlorar tydligen snabbt sina vitaminer när de skördas. Så tänk på det nästa gång du köper en påse av dessa smaragder i butiken! Det ska jag göra.  Mina brysselkålsfrön är köpta hos Impecta . Borde be min arbetsgivare att direkt föra över lite pengar till dem varje månad: så slipper de mellanlanda på mitt konto...  

Bada inomhus

badanomhus

Igår tog jag årets första dopp. Och årets andra. Jag var på möhippa. Då ingick ett besök på Kallbadhuset. Första gången jag sökte det. Det är ju en hel kultur att basta och bada! Efter ett par minuter i torrbastun - sen kunde jag inte andas - doppade vi oss i havet i cirka tre sekunder.

Alla pratar om vädret och hur trist det är. Jag tycker det är tråkigt att klaga, även om jag just nu klagar på att klaga... Det finns så mycket annat man kan hitta på. Som att ta ett bad i badkaret. Åka på utflykt till de närliggande ställen man aldrig tar sig tid att besöka. Gå och fika. Baka. Titta på gamla foton. Läsa en lång saga. Bygga en koja med soffans alla kuddar. Man kan blogga, men det har inte blivit så mycket av det på sista tiden. Men det märks i det allmänna bloggandet runtom i landet: semester.

Bildcollage kommer från Finland. Väntar på en sladd att få ut alla bilderna ur den lånade kameran.

Dags för TV-soffan. En kall Corona väntar på bordet tillsammans med dillchips. Är det semester så är det. Regn eller ej.

Kommentarer

Populära inlägg